top of page

Nieuws

Energiecoöperatie ECoOB ontwikkelt een slim en uniek laadstation voor 190 elektrische voertuigen bij Hungaria Building

Bijgewerkt op: 1 mrt.

Leuven, 2 februari 2024 - Een unieke samenwerking tussen burgercoöperatie ECoOB, de vereniging van mede-eigenaars Hungaria, Syncura en CORE levert een blauwdruk voor ondergrondse laadinfrastructuur volgens een financieel, juridisch en technisch gestandardiseerd en repliceerbaar model.



Enkele jaren geleden transformeerde een oude industriesite aan de vaart in Leuven tot een levendige woonwijk met moderne gebouwen. Een van die gebouwen is de Hungaria Building. Dit gebouw met appartementen en kantoren is vandaag het toneel van een nieuwe transitie, deze keer een van fossiele naar elektrische mobiliteit.


Energiecoöperatie ECoOB voorziet de gelijkvloerse en ondergrondse garage van een uitgebreide laadinfrastructuur voor de gebruikers van de appartementen en de kantoren. Projectleider Steven Decat licht de plannen toe: "We starten met 15 laadpunten. Naarmate meer bewoners overschakelen naar elektrische voertuigen breiden we uit tot alle 190 parkeerplaatsen van uniforme laadinfrastructuur voorzien zijn."


De laadpalen worden aangesloten op een gemeenschappelijke elektriciteitsmeter en zullen de vraag naar elektriciteit verhogen van de huidige 55MWh tot op termijn 300MWh. Deze stroom wordt gedeeltelijk opgewekt door een 50kWp zonnepanelen installatie op het dak. ECoOB neemt het elektriciteitscontract voor de gemeenschappelijke delen deels over en zal het geheel via slimme sturing beheren zodat optimaal van de zonnestroom gebruik gemaakt kan worden en het elektriciteitsnet minimaal belast wordt.


"Vooral het beperken van de piekbelasting is dé grote uitdaging als we zware en dure investeringen in ons elektriciteitsnet willen beperken", beklemtoont Steven Decat. Vandaag heeft Hungaria Building een piekbelasting, die we kennen als de maatstaf voor de berekening van het capaciteitstarief, van 11kWp. Zonder een slimme sturing zou die snel door het dak gaan met een hoge kost voor de bewoners  en de netbeheerder  tot  gevolg. Met de huidige infrastructuur zouden bovendien maximaal 20 laadpunten geplaatst kunnen worden. Door auto´s om beurten te laten laden, conform de marktprijzen, houden we de piek onder controle terwijl er toch een laadgarantie geboden kan worden.


Voor de ontwikkeling van de computersimulatie voor de slimme sturing werkte ECoOB samen met studentencoöperatie CORE. "Brent Paelinck, Pierre Magnus en ikzelf  bouwden een model voor de visualisatie van het verbruiksprofiel van laadpalen in combinatie met de zonnepanelen, verschillende types gebruikers,  dynamische tarieven, capaciteitstarief en de invloed van slimme sturing", vertelt CORE-teammanager Andreas Decaluwé. "Het projectvoorstel past perfect binnen de coöperatieve visie en kernwaarden van CORE en biedt ons als net afgestudeerde ingenieurs een mooie praktijkervaring."


Naast een maatschappelijke winst is er ook een duidelijke winst voor de bewoners. ECoOB voorziet voor iedereen een laadgarantie via een uniforme en brandveilige installatie. “Dat is uiteraard een belangrijk aspect”, volgens Pieter De Groof van syndicus Syncura Leuven, die ook wijst op de inspanningen van de raad van mede-eigendom van het gebouw voor dit project.


“In een groot woon- en handelscomplex als Hungaria Building zorgt het toenemende gebruik van elektrische voertuigen voor nieuwe risico’s op het vlak van brandveiligheid en energiebevoorrading. In de raad van mede-eigendom gingen we op zoek naar een  veilige en schaalbare aanpak die de vereniging van mede-eigenaars en onze syndicus financieel en operationeel ontzorgt", verklaren mede-eigenaar Joris Plessers en Wim Van Holder, voorzitter van de raad van mede-eigenaars. “Met ECoOB vonden we een partner voor het ontwerp en de realisatie van een oplossing die voor iedereen waardevol is.” Dankzij deze aanpak stijgt de waarde van elk individueel appartement. De prijs van de laadpaal, inclusief bekabeling, is markconform. De laadprijs is concurrentieel in vergelijking met extern laden, maar bij Hungaria Building geniet elke bewoner met laadpaal van het comfort om te laden op de eigen staanplaats. Een sterke meerwaarde dus voor elk appartement dat nu al een laadpaal heeft. Rekening houdend met nieuwe factoren zoals het privé-capaciteitstarief ramen we de gemiddelde besparing voor de bewoner op 10%.


ECoOB voorzitter Sander Van Garsse steekt zijn trots niet onder stoelen of banken: "We realiseren hier een unieke dienst in de regio die gemakkelijk schaalbaar is binnen Hungaria Building, maar ook naar andere appartementsgebouwen. We zijn bovendien de eerste coöperatie die dit model uitwerkt in de praktijk. Vandaag lanceren we een nieuwe kapitaalsoproep van €150.000 voor burgers die hun schouders onder dit project van de toekomst willen zetten."


Intekenen kan via www.ecoob.be/investeermee.

394 weergaven
bottom of page